Saya nak berkongsi tentang cerita di sebalik nilai 20 sen. Mungkin masing2 mempunyai pandangan tersendiri mengenainya...sekadar menitipkan untuk kita dapat renungi bersama...
Semalam saya singgah di satu kedai di kawasan saya tinggal. Semasa berbaris untuk membayar di kaunter, secara terus terang saya sangat tidak selesa dgn drama yang sedang berlaku depan saya...kalau perasaan tak sabar tiada dlm diri...hmmm mau juga mulut ini menuturkan sesuatu...tapi saya diamkan saja.
Seorang pelanggan tu bersikap agak sombong dan sarkastik dengan adik juru kaunter kedai (rasa saya adik ni dalam belasan tahun umurnya).
Perbualan yang sempat saya dengar:
Pelanggan: selepas membayar dan melangkah satu dua langkah berpaling semula dan memandang kepada juru kaunter sambil berkata "bukan tadi semua sekali RM23.20 ke, mengapa jadi RM23.40" muka pelanggan agak serius.
Adik Juru kaunter: ya kak, 20 sen lagi tu untuk plastik. Air muka sangat lembut terpamer di wajah adik juru kaunter ni.
Pelanggan: "saya dah ckp tadikan saya tak nak plastik" pelanggan membalas dengan muka agak marah.
Saya sempat pula melirik ke tangannya yang sedang memegang plastik yang berisi barangan yang dibeli. Dalam hati saya berbisik " lorr kalau tak mahu plastik, kenapa pula diambil plastik tu masa adik jurujual memberi tadi..siap dah isipun brg dlm tu, dan dah pegangpun..."
Raut wajah adik jurujual kelihatan agak serba salah...urusan bayaran kpd saya terhenti seketika...saya okey saja, sambil melihat "drama karakter manusia" yang sedang berlaku depan saya ni.
Kesian pula saya tengok raut wajah adik jurujual tu, nampak serba salah hanya kerana nilai 20 sen yang dirumitkan oleh pelanggan tadi...pelanggan tadi masih berdiri di situ...saya memang menunggu saja, kalau pelanggan tu agak berlebih, saya rasa macam saya akan mohon izin untuk bayarkan saja nilaian 20 sen tu daripada melihat "lelongan murah buruk laku seorang pelanggan yang langsung tidak berbaloi dengan nilai 20 sen"..malu ehh kita orang Melayu yang penuh dengan adab sopan dan nilai hidup bermasyarakat yang tinggi membawa perangai macam gitu.
Tapi, alhamdulillah Allah menyelamatkan saya dari campur tangan dalam cerita ini. Pelanggan itu dengan muka sombong terus berlalu melangkah pergi meninggalkan kedai sambil berkata "lain kali dengar betul2"...aduhhhh geram pulak hati saya bila melihat kesombongan tingkah pelanggan ini. Tanpa sedar pandangan mata saya mengekori pelanggan itu berjalan menuju ke keretanya...dalam hati saya berbisik "Allahuakbar...20 sen je kot sampai menggadai budi bahasa dan nilai dalam diri dan hubungan kemanusiaan"...
Mata saya kembali memandang ke wajah adik jurujual..air mukanya berubah...saya nampak dia macam nak menangis, tapi mungkin memikirkan masih ada dua orang pelanggan di depan kaunter, iaitu saya dan seorang pelanggan lagi...dia menahan tangisan.
Tiba2 keluar suara dari pelanggan sebelah saya yang dah selesai membayar cuma dia masih mengemaskan barangannya dalam plastik "kalau tak nak plastik, mengapa dikautnya barangan tu masuk dalam plastik tu..siap dah pegangpun plastik yang berisi barangan tu." Luah pelanggan itu dengan nada selamba...
Dalam hati saya juga berbisik perkara yang sama...awat diambil plastik tu kalau tak mahu..mungkin masa dia cakap dia tak mahu plastik, mungkin dalam kekalutan melayan pelanggan adik jurujual tu dengar mcm dia nak plastik, bila adik jurujual tu beri dan dia pula elok mengambil dan mengisi barang, of course la adik jurujual ingat dia nak la plastik tu...lorrrr tiba2 jadi isu pulak pasal plastik yang nilaiannya 20 sen saja.
Aduhaiii...hati anggerikdesa macam terkilan pulak rasa dengan gelagat orang sebegini...kita pulak yang rasa "bengkak menahan geram"...
Pengajaran yang dapat saya rumuskan dari cerita ini:
1. Janganlah kita berlagak sombong sangat dalam kehidupan harian kita ni...sentiasa ingat dalam hati, semuanya datang dari Allah...sekali Allah ingin mengambil semula daripada kita...Allah boleh lakukan..."Kun Fayaakun"
2. Jagalah adab dan budi pekerti kita. Janganlah menganggap orang lain tiada harga diri dan maruah sehingga boleh kita marah dan beri ingatan dalam nada marah sesuka hati kita.
3. Hormati lah semua orang sebagaimana kita ingin dihormati....Cuba bayangkan kalau anak kita yang diperlakukan begitu...bygkan susah payah adik jurujual tu bekerja untuk dirinya dan mungkin untuk keluarganya...
hormati danhargailah keihklasannya
untuk bekerja mencari rezeki yang halal....siapa pula kita yang ingin memarahi dan mengajarnya atas perkara yang bukan salah dia pun...kerana nilaian 20 sen pun sampai kita sanggup gadaikan suatu perilaku yang tidak sopan dan tidak beradab...
4. Dalam hidup ni jangan lah kita berkira sangat..nak berkirapun agak2 la...tengoklah juga merit kes..
Itupun belajarlah untuk menyelesaikannya dengan cara beradab dan penuh diplomasi. Apa salahnya kan...
Sekadar perkongsian jua...
Anggerikdesa
RZH
Semalam saya singgah di satu kedai di kawasan saya tinggal. Semasa berbaris untuk membayar di kaunter, secara terus terang saya sangat tidak selesa dgn drama yang sedang berlaku depan saya...kalau perasaan tak sabar tiada dlm diri...hmmm mau juga mulut ini menuturkan sesuatu...tapi saya diamkan saja.
Seorang pelanggan tu bersikap agak sombong dan sarkastik dengan adik juru kaunter kedai (rasa saya adik ni dalam belasan tahun umurnya).
Perbualan yang sempat saya dengar:
Pelanggan: selepas membayar dan melangkah satu dua langkah berpaling semula dan memandang kepada juru kaunter sambil berkata "bukan tadi semua sekali RM23.20 ke, mengapa jadi RM23.40" muka pelanggan agak serius.
Adik Juru kaunter: ya kak, 20 sen lagi tu untuk plastik. Air muka sangat lembut terpamer di wajah adik juru kaunter ni.
Pelanggan: "saya dah ckp tadikan saya tak nak plastik" pelanggan membalas dengan muka agak marah.
Saya sempat pula melirik ke tangannya yang sedang memegang plastik yang berisi barangan yang dibeli. Dalam hati saya berbisik " lorr kalau tak mahu plastik, kenapa pula diambil plastik tu masa adik jurujual memberi tadi..siap dah isipun brg dlm tu, dan dah pegangpun..."
Raut wajah adik jurujual kelihatan agak serba salah...urusan bayaran kpd saya terhenti seketika...saya okey saja, sambil melihat "drama karakter manusia" yang sedang berlaku depan saya ni.
Kesian pula saya tengok raut wajah adik jurujual tu, nampak serba salah hanya kerana nilai 20 sen yang dirumitkan oleh pelanggan tadi...pelanggan tadi masih berdiri di situ...saya memang menunggu saja, kalau pelanggan tu agak berlebih, saya rasa macam saya akan mohon izin untuk bayarkan saja nilaian 20 sen tu daripada melihat "lelongan murah buruk laku seorang pelanggan yang langsung tidak berbaloi dengan nilai 20 sen"..malu ehh kita orang Melayu yang penuh dengan adab sopan dan nilai hidup bermasyarakat yang tinggi membawa perangai macam gitu.
Tapi, alhamdulillah Allah menyelamatkan saya dari campur tangan dalam cerita ini. Pelanggan itu dengan muka sombong terus berlalu melangkah pergi meninggalkan kedai sambil berkata "lain kali dengar betul2"...aduhhhh geram pulak hati saya bila melihat kesombongan tingkah pelanggan ini. Tanpa sedar pandangan mata saya mengekori pelanggan itu berjalan menuju ke keretanya...dalam hati saya berbisik "Allahuakbar...20 sen je kot sampai menggadai budi bahasa dan nilai dalam diri dan hubungan kemanusiaan"...
Mata saya kembali memandang ke wajah adik jurujual..air mukanya berubah...saya nampak dia macam nak menangis, tapi mungkin memikirkan masih ada dua orang pelanggan di depan kaunter, iaitu saya dan seorang pelanggan lagi...dia menahan tangisan.
Tiba2 keluar suara dari pelanggan sebelah saya yang dah selesai membayar cuma dia masih mengemaskan barangannya dalam plastik "kalau tak nak plastik, mengapa dikautnya barangan tu masuk dalam plastik tu..siap dah pegangpun plastik yang berisi barangan tu." Luah pelanggan itu dengan nada selamba...
Dalam hati saya juga berbisik perkara yang sama...awat diambil plastik tu kalau tak mahu..mungkin masa dia cakap dia tak mahu plastik, mungkin dalam kekalutan melayan pelanggan adik jurujual tu dengar mcm dia nak plastik, bila adik jurujual tu beri dan dia pula elok mengambil dan mengisi barang, of course la adik jurujual ingat dia nak la plastik tu...lorrrr tiba2 jadi isu pulak pasal plastik yang nilaiannya 20 sen saja.
Aduhaiii...hati anggerikdesa macam terkilan pulak rasa dengan gelagat orang sebegini...kita pulak yang rasa "bengkak menahan geram"...
Pengajaran yang dapat saya rumuskan dari cerita ini:
1. Janganlah kita berlagak sombong sangat dalam kehidupan harian kita ni...sentiasa ingat dalam hati, semuanya datang dari Allah...sekali Allah ingin mengambil semula daripada kita...Allah boleh lakukan..."Kun Fayaakun"
2. Jagalah adab dan budi pekerti kita. Janganlah menganggap orang lain tiada harga diri dan maruah sehingga boleh kita marah dan beri ingatan dalam nada marah sesuka hati kita.
3. Hormati lah semua orang sebagaimana kita ingin dihormati....Cuba bayangkan kalau anak kita yang diperlakukan begitu...bygkan susah payah adik jurujual tu bekerja untuk dirinya dan mungkin untuk keluarganya...
hormati danhargailah keihklasannya
untuk bekerja mencari rezeki yang halal....siapa pula kita yang ingin memarahi dan mengajarnya atas perkara yang bukan salah dia pun...kerana nilaian 20 sen pun sampai kita sanggup gadaikan suatu perilaku yang tidak sopan dan tidak beradab...
4. Dalam hidup ni jangan lah kita berkira sangat..nak berkirapun agak2 la...tengoklah juga merit kes..
Itupun belajarlah untuk menyelesaikannya dengan cara beradab dan penuh diplomasi. Apa salahnya kan...
Sekadar perkongsian jua...
Anggerikdesa
RZH
Comments
Post a Comment