Sekadar perkongsian ringkas mengenai komunikasi asas di pejabat untuk mencapai keharmonian bekerja. Hanya sekadar tips yang berkonsepkan KISS (Keep it simple and sweet) untuk kita semua yang bekerja dan mendambakan ketenangan dan kebahagiaan di tempat kerja.
Orait, jom kita tengok apa agaknya komunikasi yang berkonsep KISS yang menjamin keharmonian di tempat kerja atau di pejabat. Memang sangat mudah untuk dibuat, diamal dan dipraktikkan.
Secara pandangan peribadi, saya melihat ada SEMBILAN amalan komunikasi asas yang wajib untuk semua staf dan ketua tahu dan amalkan, iaitu:
1. Jaga tutur kata
2. Jaga bahasa badan (body language)
3. Jaga riak wajah (Facial expression)
4. Konsep Empati - semai dan terapkan dalam diri
5. Konsep menjadi pendengar yang baik.
6. Konsep 'Respect'
7. Konsep 'Tolerate'
8. Konsep Diplomasi
9. Beri senyuman
Semua yang saya nyatakan di atas sangat mudah untuk dilakukan oleh semua orang kerana ia hanya melibatkan soal diri kita masing-masing...soal hati kita, karakter kita dan pemikiran kita. Jangan di "complicated" kan hati, karakter dan pemikiran kita, maka saya jamin kita semua sama ada di peringkat staf atau ketua mampu untuk melakukannya.
Semua perkara ini merupakan faktor utama dalam mencapai Keharmonian di tempat kerja.
Mengapa Keharmonian di tempat kerja itu penting?
Ya, ia penting kerana bila semuanya harmoni, semua anggota organisasi dapat memberikan fokus dan menjalankan tugas dengan baik ...tiada berlaku ketidakpuasan hati...kurang tekanan...tiada konflik dan krisis. Semua orang akan hepi dan senang dalam menjalankan tanggungjawab...tingkat pemuafakatan tinggi.. teamwork juga kukuh. Kesemua ini memberikan kesan kepada kesihatan mental dan fizikal dan rasa tenang juga bahagia kepada semua ahli di organisasi sepanjang berada di tempat kerja mungkin untuk 8 jam atau lebih...dan akhirnya penghasilan kerja akan lebih baik dan berkualiti. Kecekapan kerja juga meningkat.
Jom mulakan sekarang!
"Communication is a skill that you can learn. It's like riding a bicycle or typing.
If you're willing to work at it, you can rapidly improve the quality of every part of your life"
~Brian Tracy
"There are three solutions to every problem: accept it, change it or leave it. If you can't accept it, change it. If you can't change it, leave it."
~ Unknown author
"The most important thing is communication is to hear what isn't being said"
~ Peter F. Drucker
Salam hormat,
RZH
Comments
Post a Comment