Malam ni masih setia dengan penulisan lagi...malam-malam minggu begini saya lebih suka memilih untuk menyantaikan fikiran saya dengan menulis. Malam ni just santai-santai membelek beberapa artikel mengenai pentadbiran dan pengurusan..terjumpa penulisan Frederick Taylor (1856 - 1915) yang menyenaraikan sembilan (9) prinsip dalam pentadbiran dan pengurusan...ia menarik perhatian saya untuk berkongsi tentang apa yang Taylor kata tentang ini.
Prinsip Taylor dalam pendekatan pengurusan dan pentadbiran adalah:
1. Produktiviti boleh ditingkatkan melalui kerja yang berkesan.
2. Memilih pekerja paling sesuai sebab ada yang layak dan tidak.
3. Gaji seimbang dengan kerja
4. Perlu memotivasikan pekerja
5. Masa yang standard bagi semua pekerja
6. Tugas perancangan harus dipisah dengan pengeluaran
7. Pengurus menentukan cara-cara bekerja bagi pekerja
8. Pengurus dilatih perinsip-prinsip pengurusan dan kawalan
9. Pengurus harus mengambil alih tugas merancang daripada pekerja
Seseorang pengurus memainkan peranan yang sangat penting dalam menyempurnakan semua prinsip yang dinyatakan di atas. Pengurus bertanggungjawab sepenuhnya kepada subordinat di bawah seliaan dan pengawasannya.
Saya juga sentiasa "sehati sejiwa" dengan lima (5) fungsi pengurusan sebagaimana yang dinyatakan oleh Henri Fayol (1841 - 1925). Sejak dari mula bekerja hinggalah semakin "jatuh cinta" dengan bidang pengurusan dan pentadbiran, saya sentiasa menjadikan sarjana Fayol ini sebagai "sifu" untuk saya mencari sesuatu tentang pengurusan dan pentadbiran, juga meneroka konsep-konsep yang diperkenalkan oleh beliau. Kalau mengikut Fayol ada lima (5) fungsi pengurusan iaitu:
1. Perancangan
2. Pengorganisasian
3. Pengarahan
4. Penyelarasan
5. Pengawalan
Secara ringkas mengenai Fayol ini....beliau dilahirkan pada 29 Julai 1841 di Istanbul, Turki. Fayol merupakan individu pertama yang membincangkan aspek pengurusan sebagai satu proses dan mempunyai prinsip-prinsip pengurusan khusus yang perlu diikuti oleh setiap pengurus. Fayol digelarkan sebagai "Bapa Pemikiran Pengurusan" disebabkan oleh idea-idea beliau dalam bidang pengurusan dan idea-idea ini masih dirujuk dan digunapakai dalam pengurusan sehingga ke hari ini.
Sebagai pengurus, kita tidak dapat lari dari lima(5) fungsi pengurusan ini..semua pengurus melakukan perkara yang sama, cuma yang membezakan antara pengurus dengan seorang pengurus yang lain adalah gaya kepimpinan, cara berkomunikasi, ciri-ciri peribadi seorang pengurus itu, dan penampilan diri seseorang pengurus itu yang mempengaruhi tahap komitmen dan kompetensi masing-masing.
Daripada pengalaman dan pemerhatian saya, pada saya, seseorang pengurus itu perlulah sentiasa bijak, berstrategi, rasional dan smart dalam menjalankan tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran bermula dari perancangan, pengorganisasian, pengarahan, penyelarasan, penyeliaan, pengawalan, dan pelaporan. Sebagai pelengkapnya, ilmu pengetahuan yang tinggi dan kemahiran komunikasi merupakan faktor utama dalam menjamin kualiti dan kejayaan cemerlang dalam pengurusan. Sesebuah organisasi itu juga akan cemerlang sekiranya anggota organisasi sentiasa saling memahami dan saling membantu...bersemangat dan "hepi-hepi" dalam menjalankan tugas, tiada konflik yang mengganggu. Bagi yang berkait dengan kemahiran komunikasi, pada saya konsep EMPATI adalah sangat penting untuk dipraktikkan secara total oleh semua pengurus.
Setakat ini dulu perkongsian kita tentang apa yang dikatakan oleh Taylor dan Fayol...semoga ianya bermanfaat buat semua pembaca...tulisan ini sebenarnya saya sambung daripada tulisan pada malam minggu lalu yang saya tidak sempat habiskan...itu yang kalau tengok intro di atas tu bermula dengan malam...hehe.
Salam Hormat
RZH
Prinsip Taylor dalam pendekatan pengurusan dan pentadbiran adalah:
1. Produktiviti boleh ditingkatkan melalui kerja yang berkesan.
2. Memilih pekerja paling sesuai sebab ada yang layak dan tidak.
3. Gaji seimbang dengan kerja
4. Perlu memotivasikan pekerja
5. Masa yang standard bagi semua pekerja
6. Tugas perancangan harus dipisah dengan pengeluaran
7. Pengurus menentukan cara-cara bekerja bagi pekerja
8. Pengurus dilatih perinsip-prinsip pengurusan dan kawalan
9. Pengurus harus mengambil alih tugas merancang daripada pekerja
Seseorang pengurus memainkan peranan yang sangat penting dalam menyempurnakan semua prinsip yang dinyatakan di atas. Pengurus bertanggungjawab sepenuhnya kepada subordinat di bawah seliaan dan pengawasannya.
Saya juga sentiasa "sehati sejiwa" dengan lima (5) fungsi pengurusan sebagaimana yang dinyatakan oleh Henri Fayol (1841 - 1925). Sejak dari mula bekerja hinggalah semakin "jatuh cinta" dengan bidang pengurusan dan pentadbiran, saya sentiasa menjadikan sarjana Fayol ini sebagai "sifu" untuk saya mencari sesuatu tentang pengurusan dan pentadbiran, juga meneroka konsep-konsep yang diperkenalkan oleh beliau. Kalau mengikut Fayol ada lima (5) fungsi pengurusan iaitu:
1. Perancangan
2. Pengorganisasian
3. Pengarahan
4. Penyelarasan
5. Pengawalan
Secara ringkas mengenai Fayol ini....beliau dilahirkan pada 29 Julai 1841 di Istanbul, Turki. Fayol merupakan individu pertama yang membincangkan aspek pengurusan sebagai satu proses dan mempunyai prinsip-prinsip pengurusan khusus yang perlu diikuti oleh setiap pengurus. Fayol digelarkan sebagai "Bapa Pemikiran Pengurusan" disebabkan oleh idea-idea beliau dalam bidang pengurusan dan idea-idea ini masih dirujuk dan digunapakai dalam pengurusan sehingga ke hari ini.
Sebagai pengurus, kita tidak dapat lari dari lima(5) fungsi pengurusan ini..semua pengurus melakukan perkara yang sama, cuma yang membezakan antara pengurus dengan seorang pengurus yang lain adalah gaya kepimpinan, cara berkomunikasi, ciri-ciri peribadi seorang pengurus itu, dan penampilan diri seseorang pengurus itu yang mempengaruhi tahap komitmen dan kompetensi masing-masing.
Daripada pengalaman dan pemerhatian saya, pada saya, seseorang pengurus itu perlulah sentiasa bijak, berstrategi, rasional dan smart dalam menjalankan tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran bermula dari perancangan, pengorganisasian, pengarahan, penyelarasan, penyeliaan, pengawalan, dan pelaporan. Sebagai pelengkapnya, ilmu pengetahuan yang tinggi dan kemahiran komunikasi merupakan faktor utama dalam menjamin kualiti dan kejayaan cemerlang dalam pengurusan. Sesebuah organisasi itu juga akan cemerlang sekiranya anggota organisasi sentiasa saling memahami dan saling membantu...bersemangat dan "hepi-hepi" dalam menjalankan tugas, tiada konflik yang mengganggu. Bagi yang berkait dengan kemahiran komunikasi, pada saya konsep EMPATI adalah sangat penting untuk dipraktikkan secara total oleh semua pengurus.
Setakat ini dulu perkongsian kita tentang apa yang dikatakan oleh Taylor dan Fayol...semoga ianya bermanfaat buat semua pembaca...tulisan ini sebenarnya saya sambung daripada tulisan pada malam minggu lalu yang saya tidak sempat habiskan...itu yang kalau tengok intro di atas tu bermula dengan malam...hehe.
Salam Hormat
RZH
Comments
Post a Comment