Malam ni ingin berkongsi mengenai topik Penampilan Diri ke Pejabat atau ke tempat kerja. Kebetulannya, next week saya perlu memberikan talk mengenai tajuk ini untuk kakitangan Pelaksana. Makanya kita tengok dulu secara ringkas apa agaknya perkara2 yang perlu disentuh apabila kita bercakap tentang aspek penampilan diri...slot dua jam tidak boleh untuk saya "jelajahi" semua perkara...tapi memadai dgn konsepnya difahami dan beberapa perkara penting dan asas dalam penampilan diri dapat diingati dan diamalkan oleh peserta.
(Penulisan ini terhenti di awal Mac 2019 lalu atas kekangan masa dan kesibukan yang tidak mengizinkan, ni baru sambung kembali...)
Ceramah saya tentang ini pun telah berlalu pada 11 Mac 2019 lalu dengan lebih kurang 40 orang peserta. Seperti biasa hepi sebenarnya andai saya dapat berkongsi pengetahuan dan pengalaman dalam bidang yang saya minati ini...kira soul saya la dalam bab-bab komunikasi, imej dan penampilan diri ini...tenang dan lapang hati bila dapat berkongsi dan bercakap tentangnya....
Selalunya apabila saya diminta untuk memberikan talk mengenai tajuk ini, saya akan memaklumkan kepada peserta berkaitan tujuan atau objektif kursus ini diadakan. Antaranya adalah:
1. Meningkatkan ketrampilan diri staf dalam profesion (di Pejabat) dan peribadi.
2. Memberi kesedaran tentang kepentingan dan kesan imej terhadap organisasi.
3. Menggalakkan staf ke arah pembentukan imej yang lebih positif.
Ketrampilan Diri
Secara umumnya, apabila kita menyebut tentang ketrampilan diri, ianya mestilah berkaitan dengan penggayaan diri dan imej peribadi dan perkara yang perlu terangkum dalam penggayaan diri dan imej peribadi adalah:
1. Personaliti (Sikap dan Perwatakan)
2. Kemahiran Komunikasi
3. Keyakinan diri
4. Kemahiran perhubungan awam
5. Penampilan Diri (Pakaian/Aksesori/Solekan/Kebersihan Diri)
Penulisan ini saya cuba untuk simplekan saja...ianya lebih kepada menjelaskan tentang makna beberapa "term" yang selalu kita sebut dan kita lafazkan apabila kita bercakap tentang ketrampilan diri...supaya kita betul2 jelas dan faham apakah maksud setiap "term" itu.
Imej Diri
Saya ingin menarik perhatian semua mengenai apa itu Imej Diri. Imej bukan hanya terletak pada cara berpakaian, malah imej juga dinilai dari segi personaliti yang meliputi gaya bercakap/pertuturan, gaya berjalan, makan, duduk, ketawa, hemah diri, kebersihan dan kerapian diri, dan kesihatan.
Imej memainkan peranan yang penting dalam membawa personaliti diri. Ia boleh dikategorikan dalam aspek penampilan, perilaku dan pertuturan. Imej diri ini merupakan pandangan, gambaran dan persepsi terhadap keperibadian atau watak seseorang oleh individu yang lain berdasarkan pandangan pertama orang lain kepada seseorang.
Aspek Imej ini dapat dilihat kepada beberapa komponennya iaitu:
1. Tertib Diri
2. Komunikasi
3. Personaliti
4. Sikap dan Amalan
5. Penguasaan Ilmu Pengetahuan
Personaliti
Sifat dan sikap seseorang yang membentuk perwatakan dan keperibadiannya. Cara kita ‘membawa diri’ di khalayak ramai.
Penampilan Diri
Penampilan diri adalah bagaimana seseorang itu mempersembahkan dirinya kepada orang lain. Gambaran tentang diri kita daripada hujung rambut sehingga hujung kaki. Penampilan menarik mencerminkan keperibadian seseorang. Secara lumrah dan adatnya, orang yang berpenampilan menarik akan dinilai sebagai orang yang berkeperibadian baik.
Penampilan Diri merangkumi:
1.Pakaian
2.Ekspresi wajah dan Bahasa tubuh 3.Sikap atau pembawaan diri – cara berjalan, cara berbicara, cara berdiri, cara duduk, cara makan, intonasi suara, dsbnya.
4.Kepintaran Bersosial
5.Penjagaan kebersihan dan kerapian diri -rambut, kuku, bau mulut, bau badan, bau kasut dsbnya.
6.Penjagaan Kesihatan
7.Pemakaian Aksesori
1.Melambang kecekapan seseorang mengurus diri.
2.Meningkatkan keyakinan diri
3.Melambangkan imej organisasi yang diwakili
4.Membentuk perhubungan seterusnya. Menarik orang untuk meneruskan perbualan dan perkenalan dengan kita.
5.Mewujudkan rasa hormat dan rasa percaya orang kepada kita
Bagaimana membina imej kendiri yang positif:
2.Mempunyai keyakinan diri
3.Percaya sepenuhnya kepada diri
4.Berfikiran positif
5.Profesional
6.Matang
7.Berkebolehan
8.Yakin
9.Sentiasa ingat semua yang ada adalah pinjaman sementara – Keimanan kepada Allah.
1. Badan tidak berbau
2. Gigi bersih dan dan mulut tidak berbau
3. Kuku bersih dan dipotong pendek
4. Rambut, misai, janggut, jambang dirapikan
5. Mata, hidung (bulu hidung), telinga dibersihkan
6. Menjaga adab bersin / batuk / buang angin / sendawa
7. Memastikan pakaian digosok
Pekeliling Perkhidmatan Berkaitan Etika Berpakaian Penjawat Awam
1. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 2 Tahun 1985 (Pakaian Masa Bekerja Dan Menghadiri Upacara Rasmi Bagi Pegawai-Pegawai
2. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1 Tahun 2006 (Fesyen Pakaian Alternatif Sebagai Pakaian Semasa Bekerja Dan Menghadiri Upacara Rasmi
3. Pekeliling Perkhidmatan Bil. 1 2008 (Pemakaian Batik Malaysia Oleh Pegawai Awam Pada Hari Khamis
4. Pekeliling Perkhidmatan Bil 9 Tahun 2013 (Pemakaian Two/Three – Piece Pant Suit Bagi Pegawai Awam Wanita
5. Kit Pengenalan Perkhidmatan Awam (Muka surat 25 dan 26)
22. Pegawai tertakluk kepada etika berpakaian yang dijelaskan dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 2 Tahun 1985. Selain keperluan berpakaian seragam dan rasmi bagi perkhidmatan tertentu, pakaian pada waktu bekerja untuk pegawai lelaki dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi serta Kumpulan Pengurusan dan Profesional adalah "lounge suite" atau baju kemeja berlengan panjang dengan tali leher dan berseluar panjang serta berkasut kulit atau lain-lain kasut yang sejenis dengannya. Bagi Kumpulan Sokongan (Pelaksana), pegawai lelaki digalakkan memakai baju kemeja berlengan panjang dengan tali leher serta berseluar panjang atau sekadar baju kemeja dengan warna sesuai yang dimasukkan ke dalam dan berseluar panjang serta memakai kasut kulit atau lain-lain kasut yang sejenis dengannya.
23. Pegawai wanita pula, mereka hendaklah berpakaian sesuai semasa bekerja sama ada berpakaian kebangsaan atau berpakaian mengikut kaum masing-masing serta memakai kasut, cerpu atau yang sejenis dengannya yang sesuai.
24. Pegawai adalah ditegah sama sekali daripada memakai "Jeans" atau seluar pendek serta memakai selipar, kasut getah dan kasut sukan semasa bekerja. Selain daripada tegahan tersebut, pegawai wanita juga ditegah daripada memakai "slacks" dan apa-apa pakaian yang disifatkan tidak bersesuaian semasa bekerja.
25. Pegawai diwajibkan berpakaian batik buatan Malaysia pada setiap hari Khamis. Pegawai juga boleh berpakaian batik semasa menyertai rombongan ke luar negeri atas urusan rasmi atau apabila menghadiri sesuatu upacara, perjumpaan atau mana-mana jemputan. Selain itu, kerajaan telah memperkenalkan fesyen pakaian alternatif sebagai salah satu daripada etika berpakaian bagi pegawai awam. Peraturan mengenainya dijelaskan dalam Surat
2. Pakaian semasa bertugas hendaklah disesuaikan dengan tugas yang dijalankan. Pakaian seragam adalah lebih sesuai.
3. Pemilihan warna tidak melebih tiga atau empat warna.
4. Elakkan memakai pakaian dari kain yang berkilat.
5. Tudung yang bersesuaian (tidak jarang, tidak keterlaluan fesyen)
6. kasut bersesuaian (berwarna gelap dan bertutup)
7. Pemilihan pakaian yang bersesuaian jika tiada pakaian korporat. Kain yang melekat pada badan tidak dibenarkan.
8.Pemakai seluar Jeans tidak dibenarkan sama sekali.
9. Aksesori yang tidak berlebihan (tidak melebihi lima atau enam)
10. Solekan yang tidak keterlaluan.
Kesesuaian Pakaian Lelaki ke Pejabat
2. Pemilihan kolar kemeja. Kolar apabila dibutang hendaklan selesa dan tidak terasa ketat atau longgar.
3. Corak dan warna merupakan pilihan peribadi. Namun, elakkan warna kuning pekat dan merah jambu.
4. Warna baju hendaklan lebih muda daripada suit.
5. Warna tali leher hendaklah lebih gelap daripada warna baju. Tali leher. Mesti tahu panjangnya supaya sesuai dan kemas apabila dipakai. Tali leher hanya dipakai dengan baju lengan panjang kecuali pakaian seragam.
6. memakai stokin berwarna gelap mengikut warna seluar. Stokin tidak berbau / tidak koyak
7. Aksesori untuk lelaki tidak melebihi empat.
Peraturan asas bagi memakai tali leher:
1. Ikatan tali leher yang biasa dan sesuai ialah jenis simpul tiga segi.
2. Hujung bahagian tali leher mestilah mencecah bahagian kepala tali pinggang.
3. Elakkan dari memakai tali leher yang terlalu besar.
4. Tali leher berjalur dengan baju plain. Tali leher plain dengan baju berjalur.
5. Elakkan pakai tali leher plain dengan baju plain kerana padanan ini hanya sesuai jika memakai lounge suit.
5. Elakkan pakai tali leher plain dengan baju plain kerana padanan ini hanya sesuai jika memakai lounge suit.
6. Jika guna pin tali leher, tempat yang sesuai adalah bersamaan bahagian tengah saku baju. Jika memakai lounge suit, tempat pin yang sesuai ialah bersamaan dengan bahagian atas saku baju.
Perkara Yang Perlu Dielakkan Semasa Ke Pejabat
2. Terlalu taksub dengan fesyen
3. Tidak menghayati etika berpakaian penjawat awam.
4. Tidak mengambil berat kebersihan diri/ kerapian diri
5. Ingin menunjuk-nunjuk / saling bersaing dalam berfesyen
Setakat ini dulu perkongsian mengenai tajuk Imej dan penampilan diri ke Pejabat. Semoga ianya bermanfaat kepada sesiapa jua yang memerlukannya. Sama-sama kita mempertingkatkan kualiti dan imej diri melalui ketrampilan diri yang unggul dan memberikan aura dan pesona....
Saya tinggalkan dengan beberapa keping gambar semasa saya menyampaikan "talk" mengenai tajuk ini tempohari, juga gambar semasa saya berikan "talk" untuk tajuk yang sama kepada Pemandu beberapa tahun lalu...
Salam Hormat
RZH
Nota Perakuan:
Penulisan ini berdasarkan pengalaman saya, juga pembacaan dan ilmu yang diperoleh semasa menghadiri latihan, juga termasuk lah beberapa rujukan yang saya buat melalui melalui Buku, artikel dan melalui carian google yang saya peroleh. Walau bagaimanapun saya tidak menyenaraikan semua rujukan berkenaan kerana sudah terlupa sumbernya...manakala untuk Buku pula kemudian saya akan masukkan.
Comments
Post a Comment