Skip to main content

Kejayaan Dalam Berkomunikasi...

Hari ni menyampaikan talk berkaitan Komunikasi Dalam Organisasi kepada staf di Jabatan Pembangunan Prasarana ataupun singkatannya JPP. Seramai 70 orang staf yg dapat bersama.

Sejak dua bulan lalu slot di booked oleh pihak JPP, dan hari ini tiba masanya. Pantas benar masa beredar. Masa dijemput hari tu serasa macam masanya jauh lagi. Pejam celik pejam celik, tak tersedar saat itu tiba hari ni.

Seperti biasa seawal pagi tiba di ofis dan bereskan dulu apa yang patut. Seawal 15 minit sebelum pukul 9.00 pagi saya telah bersedia untuk masuk ke talian. Apa jua perkara yang ingin kita lakukan, latih diri dan disiplinkan diri untuk bersedia atau tiba lebih awal, atleast 15 minit sebelum.

Bila bercakap tentang komunikasi, kita semua tahu bahawa komunikasi ini adalah perkara sangat penting dalam kehidupan kita sama ada kehidupan personal mahupun dalam kerjaya kita. Kata pakar, 75% kegagalan dalam organisasi adalah disebabkan oleh komunikasi.

Ini menunjukkan betapa komunikasi itu merupakan ibu kepada segala-galanya. Komunikasi ini boleh membinasakan dan menghancurkan. Dalam kehidupan kita, komunikasi ini merupakan elemen yang menjadi pencetus dan penggerak kepada proses dan aktiviti. Tanpa komunikasi bagaimana mungkin idea dan pandangan ahli dapat disatukan, bagaimana mungkin keputusan dapat dibuat dan bagaimana mungkin semua proses dapat digerakkan.

Komunikasi dalam organisasi ini dilaksanakan dalam pelbagai bentuk sama ada secara bersemuka dua orang, lebih daripada dua orang, dan secara berkumpulan, secara dalam talian seperti e-mel, telefon, whatsApp, dan media sosial yang lain, juga secara media elektronik, radio, TV dsbnya, juga media cetak.

Apakah agaknya tujuan kita berkomunikasi. Antaranya adalah, untuk menyampaikan dan menyebarkan maklumat, pengetahuan, berkongsia idea dan pandangan, menyampaikan maksud atau hajat. Komunikasi juga penting bagi tujuan pembujukan, sosialisasi, latihan untuk meningkatkan ilmu, memberikan arahan kerja dalam tugas dan sebagainya lagi berkaitan. 

Komunikasi juga penting dalam menyatukan ahli dalam organisasi dengan erti kata lain menghubungkan semua ahli sama ada daripada segi idea, pandangan, membuat keputusan, melaksanakan kerja bagi mencapai objektif organisasi. Tanpa komunikasi, bukan setakat kehidupan peribadi dan kerjaya kita tidak dapat move forward, malah seluruh dunia juga tidak akan dapat menjalankan aktivitinya. Semuanya akan kaku, statik dan tiada connecting antara satu sama lain. 

Komunikasi yang dikatakan baik dan berkesan berlaku apabila kedua-dua pihak faham dan jelas dengan apa yang disampaikan dan merasai kepuasan dan kegembiraan secara bersama. Jika hanya satu pihak saja yang merasakan gembira sedangkan satu pihak lagi tidak, maka komunikasi yang berlaku itu tidak berkesan. Komunikasi juga akan berkesan apabila kedua belah pihak saling memahami apa yang dimaksudkan.

Bagaimana agaknya kita nak pastikan komunikasi kita itu adalah baik dan berkesan? Dalam menjawab persoalan ini, maka kita perlu pastikan perkara asas dalam berkomunikasi itu kita penuhi. Apakah perkara asas itu?

Perkara asas yang dimaksudkan adalah:

1. Jaga tutur kata kita. Tuturkan atau bicarakan ayat-ayat yang baik sahaja. Sopan, beradab, dan apa jua percakapan kita itu membahagiakan atau menyenangkan.

2. Tulis perkara yang baik2, jelas dan senang difahami dan berbentuk memotivasikan, menyuntik semangat, dan tidak mengelirukan. 

3. Jaga riak wajah atau air muka (facial expression). Pamerkan raut wajah yang menyenangkan dan memberikan rasa senang kepada orang yang sedang berbicara dengan kita.

4. Jaga body language atau bahasa badan.  Jaga posture dan gesture. Jaga eye contact. Bila bercakap atau berbicara, pandang ke wajah/mata orang yang sedang kita berbicara. 

4. Jaga sikap dan kelakuan kita. Perlu saling menghormati dan berhemah dengan mempamerkan budi pekerti yang baik.

5. Biasakan menyebut dan panggil nama orang dan gelarannya apabila kita bercakap dengannya. Menyebut nama ini adalah salah satu drpd hemah diri yang dapat menambat dan meningkatkan rasa senang untuk terus melanjutkan perbualan seterusnya atau mengukuhkan komunikasi yang berlaku.

5. Menjadi pendengar yang baik. Tunjukkan minat mendengar dan fokus kepada apa yang sedang didengar. Jangan potong percakapan orang. Jangan perlekehkan idea dan pandangan orang. Raikan semua pandangan dan idea. Berikan sokongan dengan menganggukkan kepala atau memberikan bahasa badan yang positif. Letakkan dalam diri bahawa semua orang mempunyai pemikiran masing2. Raikan perbezaan pandangan.

6. Gunakan intonasi suara yang bersesuaian mengikut keadaan dan mengikut objektif perbincangan diadakan.

Seandainya perkara asas ini ada dalam setiap komunikasi kita, pastinya sebarang bentuk perbincangan, dan bicara kita akan menjadikan komunikasi itu berkesan dan berjaya, juga sudah pasti dapat menghindari rasa ketidakpuasan hati, konflik, stres, tiada mood, rasa malas, rasa tersinggung dan sebagainya lagi yang boleh membawa kepada kegagalan dalam komunikasi. Justeru, jom kita sama2 praktikkan!

Salam Hormat,

RZH


Comments

Popular posts from this blog

Kenangan Zaman Permainan Kanak-kanak...

Dalam  hidup masing-masing, semua orang   mempunyai  kenangan  dan  momen  indah yang tersendiri semasa zaman kanak-kanak...ada yang menjadikan kenangan itu sebagai suatu nilai sentimental yang akan terpahat selamanya dalam lipatan kenangan. Saya juga tidak terkecuali. Kenangan permainan saya semasa kanak-kanak dulu memang terlalu istimewa dalam hidup saya...sentiasa segar dan mekar dalam bayangan fikiran sehinggakan terkadang menggamit rasa untuk kembali semula ke masa lampau...andai masa boleh diundur semula kan...saya ingin kembali mengulangi momen2 itu. Semasa zaman kanak2 saya memang sangat aktif bermain dan beraktiviti dengan kawan2...memang lasak betul la. Permainan kami geng kanak2 ni memang meriah betul ibarat satu pesta pula kemeriahannya. Zaman kanak2 dulu saya ni kiranya ketua geng la...haha..gengster pun ya juga (kira gengster baik la kalau dalam cerita hindustan dulu2..haha...sabar aje la) tukang plan itu ini dan confirmnya plan tu akan menjadi dgn me

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU ini pe