Skip to main content

Sikap Diri, Penampilan Diri dan Kaitannya dengan Imej, Reputasi serta Motivasi Bekerja

Sikap kita adalah bahasa hati

Penampilan kita adalah bahasa mata.

Dua-duanya berbicara tanpa suara,

Mencipta imej yang dilihat dunia.


Sikap diri dan penampilan diri memainkan peranan penting dalam membentuk imej serta reputasi seseorang. Imej yang positif bukan sahaja memberi persepsi baik kepada orang lain, malah meningkatkan keyakinan diri serta motivasi untuk terus maju dalam kehidupan dan kerjaya. Sikap diri merujuk kepada cara berfikir, bertindak dan berinteraksi dengan orang lain, manakala penampilan diri pula merangkumi gaya berpakaian, kebersihan diri dan cara membawa diri di khalayak. Gabungan kedua-dua aspek ini akan memberi kesan yang besar terhadap cara seseorang dinilai oleh rakan sekerja, majikan dan masyarakat.

Sikap diri yang positif seperti rajin, bertanggungjawab, amanah dan berdisiplin membantu mewujudkan kepercayaan. Seseorang yang sentiasa menunjukkan kesungguhan dalam tugasan akan dilihat sebagai individu yang boleh diharapkan. Sikap profesional seperti menepati masa, memberi kerjasama, serta berkomunikasi dengan sopan juga membantu membina reputasi yang baik. Apabila seseorang dikenali sebagai individu yang positif, ia memudahkan hubungan kerja, mengurangkan konflik dan meningkatkan produktiviti secara keseluruhan.

Penampilan diri yang kemas dan teratur pula mencerminkan keperibadian seseorang. Cara berpakaian yang sesuai dengan situasi, menjaga kebersihan diri dan menampilkan bahasa tubuh yang yakin akan memberi gambaran profesionalisme. Dalam persekitaran kerja, penampilan yang baik memberi isyarat kepada orang lain bahawa individu tersebut menghargai dirinya, menghormati orang lain dan serius dalam melaksanakan tanggungjawab. Persepsi ini secara tidak langsung meningkatkan kredibiliti dan keyakinan orang lain terhadap keupayaan individu tersebut.

Hubungan antara sikap, penampilan dan motivasi bekerja sangat rapat. Apabila seseorang menjaga sikap dan penampilan dengan baik, mereka akan berasa lebih yakin dengan diri sendiri. Keyakinan ini memberi semangat untuk terus berusaha, mencuba perkara baharu dan mengambil tanggungjawab yang lebih mencabar. Keadaan ini akan meningkatkan motivasi dalaman kerana individu merasakan dirinya dihargai dan diiktiraf. Sebaliknya, sikap sambil lewa atau penampilan yang tidak kemas boleh memberi kesan negatif terhadap emosi, menurunkan keyakinan diri dan seterusnya menjejaskan motivasi bekerja.

Selain itu, sikap positif mampu memberi inspirasi kepada orang sekeliling. Rakan sekerja lebih selesa bekerjasama dengan individu yang ramah, mudah membantu dan bersikap terbuka. Ini akan mewujudkan suasana kerja yang harmoni, meningkatkan semangat berpasukan dan akhirnya memberi kesan positif kepada prestasi organisasi. Penampilan yang meyakinkan pula membantu mewujudkan rasa hormat daripada orang lain, sekali gus meningkatkan autoriti dan pengaruh individu dalam sesuatu kumpulan kerja.

Kesimpulannya, sikap diri dan penampilan diri adalah dua elemen penting yang membentuk imej dan reputasi peribadi seseorang. Apabila kedua-duanya dijaga dengan baik, ia bukan sahaja meningkatkan penghargaan diri, malah memberi kesan positif kepada hubungan sosial, keyakinan dan motivasi bekerja. Seseorang yang berdisiplin, bersikap profesional dan menampilkan diri secara kemas akan lebih mudah mendapat peluang, kepercayaan serta kejayaan dalam kerjaya.


Jadilah insan yang memberi inspirasi –

Yang menghadirkan semangat dalam pasukan,

Yang mewarnakan suasana kerja dengan keceriaan.

Kerana apabila imej dan sikap diri bersinar,

Pintu kejayaan akan terbuka lebih luas,

Dan dunia akan melihat kita sebagai insan bernilai."


Comments

Popular posts from this blog

Cara Goreng Ikan Masin Supaya lebih sedap...

Hokey...petang ni saya nak bercerita pasal menu 'berhantu' ini. Saya sebut sebagai 'berhantu' sebab menu ni mesti sentiasa akan 'mengusik' keinginan untuk makan lebih...menu ni memang akan membuka selera yang tertutup...menggoda untuk makan bertambah dan berulang-ulang...kejap nak makan kejap nak makan...aduhai itu la dia ikan masin goreng...atau ore kelate panggil ike kering goreng. Ikan masin ni salah satu daripada lauk kegemaran saya..hehehe saya suka tahap dewa..atau tahap ore kelate royak 'panggil tak dengar' ikan masin ni..tapi mesti kena dengan gaya masaknya..saya tak suka ikan masin tu masin sangat...saya suka rasa dia lemak-lemak masin sikit2 dan isinya lembut2 gebu gebas sikit....macam ikan ala jeruk tu sikit.. Untuk ikan masin ni sedap selepas digoreng, mesti ada cara masaknya yang tersendiri...dan saya pasti setiap orang ada gaya tersendiri menggoreng ikan masin, ada yang suka digoreng begitu saja, ada yang suka digoreng dengan dipoton...

Peranan Penyambut Tetamu Dalam Penganjuran Majlis Formal

    Penyambut tetamu ( usherette ) adalah orang yang memainkan peranan yang sangat penting dalam menyambut tetamu dan memastikan supaya tetamu dalam sesuatu majlis itu dapat diuruskan dengan baik dan lancar tanpa menimbulkan rasa tidak puas hati, rasa tersinggung dan rasa tidak selesa daripada tetamu yang dijemput. Sebelum pergi jauh lagi tentang peranan penyambut tetamu, mari kita sama-sama fahami dulu definisi 'Penyambut Tetamu'. Secara ringkasnya penyambut tetamu adalah orang yang dilantik dan diberikan tugas dan tanggungjawab untuk menyambut tetamu-tetamu yang dijemput dalam satu-satu majlis, menunjukkan arah dan mengiringi tetamu, serta memastikan keselesaan tetamu terjaga. Tugas menyambut tetamu ini kebiasaannya diletakkan di bawah satu Jawatankuasa yang terdiri daripada sebilangan peyambut tetamu yang mana jumlahnya bergantung kepada berapa ramai tetamu yang perlu diuruskan. Tetamu ini diklasifikasi kepada beberapa kategori, iaitu kategori kehormat dan...

Peranan Pegawai Tadbir di Universiti Awam

Buat semua pembaca budiman,  Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman yang dilalui sebagai Pegawai Tadbir di Universiti Awam (UA). Walau bagaimanapun, ia mungkin berbeza mengikut pandangan masing-masing, juga mungkin berbeza mengikut governan UA masing-masing. Namun, sekurang-kurangnya penulisan ini dapat membantu untuk memberikan gambaran kepada pembaca dalam mengetahui secara umum mengenai peranan dan tanggungjawab seorang Pegawai Tadbir di UA. Pegawai Tadbir yang dibincangkan dalam penulisan ini adalah Pegawai Tadbir Universiti (PTU). PTU adalah Pegawai yang dikelaskan di bawah Skim Perkhidmatan Pengurusan dan Profesional (P&P). Gred jawatan bermula di Gred 41 dan ke atas. PTU adalah individu yang dilantik oleh pihak berkuasa Universiti untuk menguruskan pelbagai bentuk hal-ehwal pengurusan dan pentadbiran di Pusat Tanggungjawab (PTJ) di mana mereka ditempatkan. Daripada segi kelayakan akademik, PTU in...